Praktický vzdělávací́ program pro střední školy JA FIRMA funguje v České́ republice už od roku 1992. Studenti v rámci tohoto programu založí vlastní skutečnou obchodní společnost, která́ funguje pod vedením učitele a konzultanta. JA Firma umožňuje účastníkům proniknout do problematiky fungovaní společnosti od jejího založení až po likvidaci. Jedná se o reálnou činnost, nikoliv fiktivní. Studenti se učí nejen všechny nutné́ administrativní postupy při zakládaní firmy, ale i přijímat rozhodnutí nebo zapojit společenskou odpovědnost do svého podnikání. Účastníci programu se mohou se svými společnostmi přihlásit do výše zmíněné́ soutěže JA Studentská firma roku. Studentské́ firmy tak mají možnost představit své́ výrobky a služby široké́ veřejnosti.
Letošního ročníku se zúčastnilo 43 studentských firem a pořadatelé klání vyhlásili vítěze v rekordních 10 soutěžních kategoriích. „Sice jsme letos nezaznamenali nárůst soutěžících, avšak zato jsme zaznamenali skvělý kvalitativní nárůst v podnikatelských záměrech a výkonech studentů,“ poznamenal Martin Smrž, ředitel neziskové organizace JA Czech. Akce se uskutečnila za podpory Ministerstva školství a mládeže a tělovýchovy České republiky a Amerického velvyslanectví v Praze.
Vítězem hned ve dvou kategoriích (E-shop a Cena Tomáše Bati: Vystavovatel) se stala studentská firma Kiš-Kiš z Obchodní akademie, Střední odborné školy a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky v Hradci Králové. Studenti vymysleli produkt, který má pomoci zredukovat plastové znečištění. Nazvali jej Kišáček a jednalo se o povoskovaný bavlněný ubrousek na svačinu, který díky přírodnímu včelímu vosku drží tvar a nahrazuje tak neekologický plastový sáček.
Z vítězství ve dvou kategoriích (Nejlepší inovace a Studentská aplikace) se radovala brněnská studentská firma Ústřední topení. „Vítězství jsme neočekávali, ale ve skrytu duše jsme v něj doufali. Máme z něj obrovskou radost. Kromě vítězství nás velmi potěšil zájem z řad návštěvníků, kteří veletrh navštívili,“ uvedla Elena Tomanová, vedoucí kantorka studentské firmy Ústřední topení. Firma se zabývá nabídkou řešení pro optimalizaci městských dopravních systémů.
V kategorii Prezentace na pódiu pro změnu zabodovala studentská firma Rébus, kterou založili studenti vsetínské Střední školy Kostka s.r.o. Ti se rozhodli uvést na trh něco, co každý student potřebuje a každý využije, a to sešity. Od ostatních sešitů se ale liší tím, že si zákazníci mohou vytvořit sešit na míru. Mohou rozhodnout o konkrétním vzhledu této učební pomůcky a vytvořit si tak originální sešit.
Vítězové jednotlivých kategorií:
Soutěžní kategorie Nejlepší inovace: JA FIRMA Ústřední topení
Soutěžní kategorie Studentská aplikace: JA FIRMA Ústřední topení
Soutěžní kategorie E-shop: JA FIRMA Kiš-kiš
Soutěžní kategorie STEM projekt: JA FIRMA Mon(k)eys
Soutěžní kategorie Raifeissenbank Leadership Student Award: Kristýna Vodáková
Soutěžní kategorie JA Alumni Team Spirit Award: JA FIRMA K-Style
Soutěžní kategorie Prezentace na pódiu: JA FIRMA Rébus
Soutěžní kategorie Marketing: JA FIRMA Paletea
Soutěžní kategorie Finanční řízení: JA FIRMA EcoBrko
Soutěžní kategorie: Cena Tomáše Bati: Vystavovatel: JA FIRMA Kiš-Kiš